een politiek verhaaltje - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu een politiek verhaaltje - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

een politiek verhaaltje

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

14 April 2005 | Zweden, Uppsala

Dag allemaal!

Deze keer geen verhaaltjes over lente, en wat niet meer, aangezien het hier nog steeds herfst lijkt. Na uitgebreide bestudering van alle bomen in Uppsala heb ik geconcludeerd dat niets erop wijst dat hier binnen afzienbare tijd enig groen te zien zal zijn. Als het eerste blaadje geconstateerd is, dan horen jullie dat als eerste. Ik heb trouwens wel al eekhoorns gezien, maar ik ben er nou niet helemaal uit of dat op lente duidt.

Afijn, het is donderdagavond, dus is Emily, mijn ganggenootje dronken. Dat doe je namelijk als echt zweed(se). Door de week hard studeren en een chagrijnig hoofd, en donderdag, vrijdag en zaterdag dronken en aller- alleraardigst. Niets ten nadele van Emily trouwens. Zo eet Emily als echte zweedse op dit moment kale spaghetti met ketchup en gehaktballetjes. Jimmie! Mijn voorbeeld-zweed bezorgt mij zo elke dag wel een grinnikmoment. Hihi!

Vandaag waren er verkiezingen voor de Centrale Studentenraad, en uiteraard heb ik als brave zweed gestemd. Ik heb om niet teveel uit de pas gelopen op de SociaalDemocraten gestemd, die in de raad een absolute meerderheid hebben. Ze zijn een soort CDA, maar dan erger. (als het om macht gaat). Iedereen vindt de sociaaldemocraten ook goed, leuk en aardig, wat ik wel opvallend vind. Nog geen zweed ontmoet die negatief deed tegenover de socialisten. De sociaaldemocraten doen het trouwens niet zo goed in de peilingen, en dat komt vooral door een nieuwe Vrouwenpartij (Feministparti) die best populair is.

Het lijkt wel of de vierde feministische golf hier is aangebroken, en dat terwijl alle mannen heel geemancipeerd lijken. De partijleidster vergelijkt de zweedse mannen met de Taliban, en dat lijkt wel aan te slaan. Mikpunt zijn trouwens vooral de grote bedrijven, die geen vrouwen in topposities zouden willen aannemen en de verschillen in beloningen tussen mannen en vrouwen. Volgend jaar zijn hier verkiezingen, en ik ben best benieuwd of ze inderdaad 10% van de stemmen kunnen halen.

Aankomend weekend gaan we met een groep internationale studenten een weekend naar Talinn en Riga. Heen gaan we met het vliegtuig en terug met de boot. We zijn vast niet de enige die dit gaan doen, omdat alle Zweden wel een keer per jaar naar het buitenland gaan om drank in te slaan. In het kader van ons integratieproces komen we dus terug met tassen vol rammelende flessen en gaan we ons bezatten op een boot (ik ben benieuwd).
Deze reis gaat ongetwijfeld leuke annekdotes opleveren, waarover volgende keer meer....

Peter

• 14 April 2005 - 21:41

Linda:

Hee Peter,

Ook ik ben in het buitenland (maar niet om drank in te slaan). En wel op het prachtige eiland La Gomera, een heel klein Canarisch eiland. Zo te horen met een heel ander klimaat dan waar jij je nu in bevindt, want hier is het heerlijk weer en wij kunnen genieten van de prachtige flora (de fauna beperkt zich tot zwerfhonden en -katten, gekko´s en één kakkerlak).

Zover ik weet doen ze hier niet aan politiek, tenminste, het zou dan erg schorten aan een open publieke sfeer, want La Gomera heeft enkel een Duitstalig (!) krantje...

Trouwens, de toetsenborden yijn hier ook in het duits. Wat je nu ook wel kan yien aan mijn prachtige z, o nee, het is een y. Aha, ye hebben ye omgedraaid! Aargghhhh!

Kus Linda

• 19 April 2005 - 15:11

Opa En Oma:

Het is duidelijk. Het leven in de Zweedse lente is een aaneenschakeling van ontberingen. Het leven is lijden, al die tochtjes naar verre streken, de voortdurende kou en elk weekend die dranklucht op de gang. En dat gaat straks de baas spelen? Die Noorvrouwen zijn nog erger dan hun mannen. Wijk bij Duurstede is al ontruimd. Hoe kun jij je daar handhaven? Denk maar eens na over een vermomming met o.a. blonde pijpekrullen.
    Oma heeft gisteren haar verjaardag gevierd. Druk, druk. Maar ze heet het weer gefikst.
    Ik heb met Koos een vierdaagse studiereis gemaakt langs het Westelijk front '14-'18.
    't Was een zeer interessante reis, maar treurig word je er wel van.
    Groetjes van ons.