nachgedachten - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu nachgedachten - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

nachgedachten

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Mei 2005 | Zweden, Uppsala

Hallo allemaal,

Het is 02:30 en ik kan niet slapen. Voor diegenen die mij wat beter kennen is dat inderdaad een nogal vreemde gebeurtenis, maar het is echt zo, en ik hoop dat therapeutisch op mn toetsenbord rammen enigszins helpt.
Het is eindelijk, eindelijk echt lente in Zweden. Er zitten blaadjes aan de bomen, en al het gras is groen, en volgens de mysterieuze kaartjes in de zweedse kranten is het inmiddels zelfs zomer.

Zomer gaat me nog wat te ver, maar de eerste dag met temperaturen van boven de 20 (!) graden zit er echt aan te komen, naar het schijnt. Ben benieuwd hoe de zweden zich nu gaan kleden, aangezien 10 graden zo'n beetje de grens is voor een korte broek en een t-shirt.

De reden voor deze nachtelijke update zijn de zingende vogeltjes buiten. Ook in Zweden leggen de vogeltjes een ei in mei, en je begrijpt dat daar behoorlijk bij gezongen moet worden. Omdat het hier inmiddels rond 03:00 echt licht is, beginnen ze daarmee rond 01:45. Ik heb stiekem eigenlijk wel medelijden met ze - die arme vogels die van 01:45 tot 23:00 aan het zingen zijn.
Ze moeten inmiddels of heel gestresst zijn, of aan de cafeine. Of het is liefde natuurlijk, dat kan ook.
Ik kan natuurlijk mn raam dichtdoen zodat ik geen last van ze heb, maar ik heb vandaag gewassen en alle shirts hangen te drogen op mn kamer. Zonder frisse lucht wordt het hier heel klam, en worden mn kleren nooit droog. Arggghhh, dilemma's, dilemma's.

Wat ik me afvraag is hoe de vogels zich hier zullen gedragen in juni. Rond de 21e wordt het hier niet donker, en dat levert natuurlijk problemen op. Wanneer stop je met zingen en begin je weer? Zouden zweedse vogels een interne klok hebben, of kijken ze op de klok die op het schoolplein hier vlakbij staat? Misschien zingen ze de hele dag door? Als iemand hier ideeen over heeft hoor ik ze graag, maar jullie horen er ongetwijfeld meer over in juni.

Nederland is hier zowaar erg in het nieuws ivm de grondwet. Deze ochtend was er zowaar een hele pagina aan Nederland besteed, waarin zelfs Maurice de Hond uitgebreid ter sprake kwam. Die Maurice, dat weet hij vast niet, dat hij nu bekend is tot in Zweden.
Afijn, wat ik begreep uit het stukje is dat sinds het songfestival het 'nee'-kamp aan kracht heeft gewonnen. Dit omdat er een Oost-Europees complot was om vooral samen naar de finale te gaan, en Nederland eruit te stemmen. Omdat het songfestival en de EU nu eenmaal veel op elkaar lijken, zijn de Nederlanders nu ook bang geworden dat dat in de EU gaat gebeuren.
Het stukje kan natuurlijk een foute interpretatie zijn van de publieke stemming, maar tjemigdepemig, dit is wel een hoogtepunt van 'nieuwe politiek' vind ik.
Het is wel positief dat er eindelijk eens over de EU wordt gesproken, want dat onderwerp is altijd angstvallig vermeden door iedereen en alles in Nederland.

Dat het debat wordt gevoerd op foute gronden en emoties is dan bijzaak, al is de grondwet nu niet het ideale onderwerp om je eerste referendum ooit over te houden. We hadden beter eerst kunnen oefenen op een treinlijn of of Clarence Seedorf bij Oranje moet of zoiets tastbaars.

Ik ben de afgelopen weken vooral bezig geweest met studeren. Mn laatste paper is nu ingeleverd en zelfs mn Zweedse examen is achter de rug, zodat het vanaf nu snel rustiger wordt. Ik weet niet precies wat er allemaal gaat gebeuren, maar er zijn plannen om weer naar Lapland te gaan om te wandelen, naar Goteborg, en een aantal keren naar de eilanden voor de kust van Stockholm.
De eerste uitwisselingsstudenten beginnen inmiddels naar huis te gaan, dus het wordt ook een tijd van gedag-zeggen. Ben is inmiddels al terug naar Duitsland en er zullen er snel meer volgen. Net nu het hier zo mooi begint te worden. Zonde!
Daarover volgende keer meer, als ik uitgeslapen ben.

Ik ga weer proberen te slapen, welterusten.
Hopelijk houden alle vogels zich rustig.

Peter

  • 26 Mei 2005 - 17:42

    Eric:

    Terwijl jij aan het begin van de lente staat, is hier de zomer begonnen (voor 2 dagen temperaturen tegen de 30 graden). Dat betekende gisteren dan ook voor het eerst dit jaar dat er nog rustig aan een gracht gezeten kon worden bij het verlaten van de Bitterzoet. Dan zijn die verschrikkelijke Amsterdamse sluitingstijden ineens zo verschrikkelijk niet meer.
    Helaas kan ik je niet van dienst zijn bij het grote 'vogel-dilemma', maar eerlijk gezegd denk ik dat er sprake zal zijn van een 24-uurs gefluit. Graag hoor ik je bevindingen over dit boeiende onderwerp!
    Toedeloe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Peter
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 26054

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: