drie existentiele vragen - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu drie existentiele vragen - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

drie existentiele vragen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 Mei 2005 | Zweden, Uppsala

Waar te beginnen? Dat is de grote vraag, nadat ik jullie meer dan twee weken van een update heb onthouden. De tijd heeft in Zweden in ieder geval niet stilgestaan.

Ten eerste heeft AZ de halve finale van de UEFA cup gespeeld. Dit is voor iedereen natuurlijk oud nieuws, maar het doet alle Alkmaarders vast vreugd dat de wedstrijd Sporting Lissabon - AZ hier ook wordt gevolgd. Helaas moest ik in de Portugees Andre (die overigens voor Benfica is) mijn meerdere erkennen, waar hij mij sindsdien bij iedere ontmoeting aan herinnert (heel fijn ja).

30 april was in Uppsala een grote feestdag; het begin van de lente wordt dan namelijk gevierd door je klem te zuipen. Tijdens Valborg wordt er namelijk veel, veel gedronken. Dat was allemaal nog leuk en gezellig in de ochtend, maar rond 13:00 waren de eerste Zweden al te dronken om rechtop te staan. Bovendien hebben dronken Zweden de nare gewoonte hun lege blikjes e.d. en masse op de grond te gooien, dus de stad was een grote bende.
Afijn, een goede ambiance om mijn ouders te begroeten, die volgens mij een beetje gechokkeerd waren op hun eerste dag in Uppsala. De stad lag onder een 10 centimeter dikke laag afval (voor de kenners, de Zuid-scharwouder kermis leek er wel wat op).

De afgelopen week heb ik voornamelijk met mijn ouders doorgebracht, wat betekent dat we alle highlights uit de omgeving hebben bezocht. Het was erg leuk om paps en mams en broerlief weer eens te zien en als bonus weer eens Nederlands te praten.
Afgelopen weekend was het tijd voor een student-orkest festival in Linkoping. Ik ging hier heen met de band waarin ik speel, en het was een waanzinnig weekend.
Uiteraard vloeide de alcohol rijkelijk (op beide avonden wisten enkele mensen uit onze band het laatste optreden niet te halen), en er waren in totaal 900 muzikanten. (stel jullie dat eens voor Klinkers!)
Het was allemaal ontzettend Zweeds georganiseerd (daarmee bedoel ik goed, maar ook dat iedereen voor het betreden van het festivalterrein wordt gefouileerd op flessen drank).
Foto's van dit geweldige festijn volgen later, voor nu heb ik wat foto's van mijn reis naar Estland en Letland erop gezet en tevens wat tevens van de drankenwinkel (de enige in Uppsala) op de dag voor Valborg (het grote drankfeest).
Volgende keer meer foto's over Valborg en het muziekfestival.
Tot die tijd moet er voor de verandering eens hard gestudeerd worden.
Mijn zweedse lessen zijn bijna op, wat betekent dat ik vanaf morgen tentamens in het zweeds moet gaan doen (Iiiieeek!), en er moeten weer eens papers geschreven worden.

Tot slot daarom vragen voor eenieder enkele vragen om de komende twee weken over na te denken:

1. Hoe kan het dat de zweedse Sociaaldemocraten het asielbeleid in de afgelopen 10 jaar zoveel strikter hebben gemaakt, terwijl ze de mond vol hebben over mensenrechten en zeggen dat iedere asielzoeker welkom is in Zweden? (antwoorden kunnen op 30 A4-tjes naar me toegezonden worden)

2. Waarom drinken zweden soms zoveel? Het lijkt hier wel een sport om zo snel mogelijk laveloos te raken. Komt het door de hoge alcoholprijzen of door het verschrikkelijke weer?

3. In verband met het vorige: waarom is het hier nog steeds maar 7 graden? Geldt het principe eerlijk zullen we de warmte delen, soms niet voor Scandinavie, en zo ja, waarom dan niet?

Goed, ik hoop op een paar mooie discussies over deze vragen op het forum.

vi ses i tva veckor!

Peter

  • 11 Mei 2005 - 10:43

    Wouter:

    1. Het asielbeleid wordt wel aan banden getrokken, maar nog steeds zijn de asielzoekers welkom. Of ze toegelaten worden tot het Zweeds burgerschap, is iets anders.
    2. Zweden smeren in plaats van de Nederlandse jeugd het alcoholmisbruik niet uit over de week, maar doen het allemaal op één dag.
    3. Eerlijk zullen we warmte delen gaat óók op voor Scandinavië, alleen wordt de warmte dan niet verdeeld samen met Europa, maar met de Scandinavische en Baltische landen.

  • 16 Mei 2005 - 18:01

    Adrie:

    Mocht iemand denken dat 10 cm afval wellicht wat overdreven is, het was écht zo. Wel was aan het eind van de volgende dag alles opgeruimd! Na jouw verhalen en het zien van de foto's wil ik ook naar Riga.

  • 16 Mei 2005 - 18:04

    Adrie:

    Antw. op vraag drie:
    Volgens mij is Zweden inmiddels gelijkgeschakeld aan Nederland. Erwin vertelde dat het hier en bij jou 15 graden is!

  • 18 Mei 2005 - 15:52

    Dj:

    dutchy, jij ook een 'waarbenjenu-site'?? je mede dutchy hier in uppsala vind het wel grappig... :) sluit me rechtstreeks aan bij de vragen 2&3.. zullen we er ooit antwoord op krijgen? na ja... ik wil eigenlyk alleen maar warmte hier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Peter
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 26056

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: