Estland en Letland - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu Estland en Letland - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

Estland en Letland

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 April 2005 | Zweden, Uppsala

Hallo allemaal,

Ja, ik heb de barre reis naar Estland en Letland overleefd! Waar iedereen het idee vandaan haalt dat de reis alleen om de drank te doen was, begrijp ik niet helemaal.

Oke, in Zweden krijg je een iets andere kijk op alcohol, maar ik ga nog net niet alleen naar Tallinn om drank in te slaan.
Dat kan overigens wel, en deze drank-reizen zijn ook heel populair in Zweden. Je kunt met de boot naar Tallinn om dan daar 8 uur te blijven om drank in te slaan en dan weer terug met de boot. Maar dat is dus niet wat wij afgelopen weekend hebben gedaan.

We zijn met een groep buitenlandse studenten dit weekend eerst met het vliegtuig (doe maar luxe) naar Tallinn gegaan. In Tallinn viel me meteen op hoe snel de dingen daar veranderen. We probeerden in de bus van het vliegveld naar het centrum met handen en voeten kaartjes te kopen. Bleek na een minuut dat de chauffeur (een man van 60), gewoon engels sprak. Hoe genant!

Tallinn is een heel kleine stad, een soort Utrecht eigenlijk (nee, er was geen Oudegracht). De binnenstad was heel mooi (opgeknapt), maar daar hielden de bezienswaardigheden wel mee op. De gemiddelde auto in Tallinn was duurder dan in de P.C. Hooft (zelfs Hummers), en ik heb me werkelijk een aantal keer afgevraagd waar al dat geld ineens vandaan is gekomen (in 14 jaar).

Op de tweede dag hebben we een vijf uur durende busrit gemaakt naar Riga. De door de EU aangelegde snelweg was net klaar, waarvoor ik de Eurocommassaris van de structuurfondsen bij deze graag wil bedanken.
Het platteland van Estland en Letland was nog wel behoorlijk arm. Stel je Oost-Europees platteland voor en bedenk daarbij wat bossen (als je die niet al had meebedacht). Zo ziet het er dus ongeveer uit.

Afijn, Riga was heel andere koek dan Tallinn. Ook hier sprak iedereen verbazingwekkend goed engels en ik vond de stad geweldig. Riga is nog niet ontdekt door westerse toeristen, of er waren in ieder geval nog geen toeristenwinkels of een opgeknapt centrum. Wat een verademing!
Riga is de stad met de grootste hoeveelheid Jugendstil-architectuur in de wereld, en het was allemaal even mooi (in orginele staat, ofwel licht verpauperd, maar daarom juist zo mooi).
Riga is een echt grote stad, en dat gevoel heeft het ook. Ook in Riga is de nieuwe rijkdom duidelijk zichtbaar, er wordt veel gebouwd, en de meeste auto's zijn nieuw en west-europees (om de een of andere reden heb ik geen Japanse auto gezien).

De markt die we hebben bezocht was heel indrukwekkend (in Riga doen ze niet aan supermarkten), want iedereen doet hier zijn boodschappen. Verder hebben ze mooie museums en is alles spotgoedkoop (eten en drinken). Kortom, een ideale plek voor de Nederlandse stedentripper zou ik zeggen. Kom alleen niet allemaal tegelijk...
Uiteraard hebben we ons bezondigd aan het drinken van grote hoeveelheden bier in de zon op een terras. We voelden ons wel een beetje decadent, maar als je voor 3 euro uit eten kunt, dan doe je dat ook gewoon voor lunch en avondeten (alleen om de lokale economie te stimuleren natuurlijk).

Goed, na twee dagen Riga, zijn we met de boot naar Stockholm gegaan. Dit was een avontuur op zich. De gigantische boot was gevuld met ongeveer 80 passagiers en 150 man personeel. Vanaf 19:00 hebben we in de bar gehangen, om onze laatste latis uit te geven en te luisteren naar de band (ja, er was een foute cruise-boot band).
De boot was berekend op ik denk ik wel 1000 passagiers, maar er waren alleen wat Letse mannen. De bootreis is gelukkig vastgelegd in talloze foto's die voor zich zullen spreken. Deze komen met de volgende update mee.

Tot de volgende keer!

Peter

• 21 April 2005 - 09:46

Diny Koremans:

Ik ben eindelijk aangesloten op ADSL en dus nu pas in de gelegenheid om je site te bezoeken. Heel erg leuk. Je hebt het naar je zin. Geniet er maar van. Tot ziens,

• 02 Mei 2005 - 21:13

Colin:

Hey Pedro!
    Toch maar weer eens kijken hoe je het maakt daar in het hoge noorden! Goed te horen dat je ook kan gaan genieten van enige zon, zonder tegelijkertijd te moeten verkleumen in de sneeuw!
    We hebben trouwens met de jongens vorige week eindelijk weer eens wat gezelligs gedaan! Was inmiddels ook al meer dan 2 maanden geleden, maar blijkbaar zijn we allemaal toch veel bezig met ons eigen ding. Heb je gemist in Atlantis. Niet gepooled maar wel een hele rechtse economische discussie! Iedereen was het met elkaar eens, zelfs Erik blijkt nu soms vatbaar voor het liberale ideaal! Dus graag gauw weer wat ouderwetse linkse tegenstand gewenst!

• 04 Mei 2005 - 12:31

Robert:

Mooi verhaal Peter. Ook ben ik tevreden over de door jou uitgevoerde controles als het ons eu-geld betreft, hoera. Iemand moet het doen. Veel plezier nog,
    grusse,

• 05 Mei 2005 - 18:09

Erik, Lotte, Fleur En Janet:

Hoi Peet,

Hoe gaat het met je? Kun je een beetje wennen aan je vader en moeder om je heen? We horen de verhalen over jou van je vader en moeder en zijn dus aardig op de hoogte! Groetjes aan je ouders en we hopen dat ze het heel erg naar hun zin hebben bij jou!