Ook in zweden ligt sneeuw hoor! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu Ook in zweden ligt sneeuw hoor! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

Ook in zweden ligt sneeuw hoor!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 Maart 2005 | Zweden, Uppsala

hallo allemaal,
Ik baal natuurlijk verschrikkelijk dat ik op dit moment in Zweden ben en niet in Nederland. Er jammer dat ik mijn kleinkinderen nu niet kan vertellen over de barre winter van 2005, toen de sneeuw totaan je middel reikte en iedereen noodgedwongen een week binnen moest blijven vanwege alle sneeuwduinen... tja, ik moest zo nodig naar zweden om veel sneeuw te zien.
Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van de sneeuwpret, en mochten jullie er geen genoeg van krijgen, dan kunnen jullie altijd nog hierheen komen, want de winter lijkt hier nu echt begonnen...

Het was gisteravond toen ik thuiskwam -20, en de minimumtemperatuur was -25. Echt weer voor een fietstocht van de ene naar de andere kant van de stad. Er gebeuren rare dingen bij dit soort temperaturen. Ik heb de laatste dagen het gevoel dat mn neus aan de binnenkant bevriest als ik naar buiten ga, maar als goede Zweed weiger ik natuurlijk met een sjaal over mn neus rond te lopen. Dat doet namelijk niemand, en ik moet me natuurlijk wel aanpassen hier, anders slaag ik niet voor mn inburgeringsexamen.

Ik ben de laatste week zowaar aan het studeren geslagen (ja echt!) en in de overgeleven uurtjes drink ik koffie en ga ik maar weer sleeen van de plaatselijke heuvel (ik kan er geen genoeg van krijgen). Uppsala ziet er nu er al meer zonlicht komt heel pittoresk uit, dus ik heb wat nieuwe foto's geplaatst voor de liefhebbers...

In Zweden is de tsunami nog iedere dag in het nieuws. Ik heb het gevoel dat dat in Nederland al een beetje over was in januari, maar er zijn echt enorm veel Zweden omgekomen bij die Tsunami. De Zweedse giro 555 moet heel veel geld binnen hebben gekregen, want werkelijk overal kun je geld in een potje stoppen, en wisselgeld doneren.
Gisteren vond ik bijvoorbeeld drie rouwadvertenties in de krant van tsunami-slachtoffers. Iedereen lijkt wel iemand te kennen die daar was ten tijde van de tsunami of daar is omgekomen.
De zweedse regering (de sociaal-democraten) staat onder grote kritiek vanwege de aanpak van de tsunami. Ze zouden te traag hebben gereageerd, en mensen niet goed hebben geinformeerd over de zweedse slachtoffers. De minister van buitenlandse zaken moet nu waarschijnlijk aftreden, en zij was de beoogd opvolger van Goran Persson. Rampen, rampen dus, wie weet komen volgend jaar zelfs de conservatieven aan de macht (en dat zou een unicum zijn).
Langzaamaan begint mn zweeds al beter te worden. Ik ben nu zover dat ik het nieuws kan volgen (en het sportjournaal), dus als jullie iets willen weten over de zweedse ijshockey-competitie, of de zweedse inzending van het songfestival, dan moeten jullie dat maar vragen (ik zal niet iedereen hiermee vermoeien).

Vanavond ga ik een lang weekend naar Lapland om echte, echte winter te zijn. Het is daar momenteel warmer dan hier, maar ik hoop op veel sneeuw en mooie uitzichten. De foto's en verhalen zien jullie volgende week...

Ik hoop dat er nog veel gebouwen bezet gaan worden (het werd eens tijd), misschien een ideetje voor een Machiavelli-activiteit?

Tot snel!

Peter

  • 03 Maart 2005 - 10:47

    Katinka:

    De sneeuw is echt zo gaaf Peter, echt geweldig. Fietsen door de stad is een avontuur geworden, maar ik ben nog niet gevallen. Ik zat overigens net de krant te lezen en het viel me op dat er opeens weer wat artikelen over de Tsunami instonden, over hoe al het geld aan hulp besteed gaat worden. Maar je hebt gelijk dat het niet meer zon'n issue is hier. Veel plezier in Lapland!

  • 03 Maart 2005 - 14:25

    Eric:

    Peter,afgelopen nacht heb ik tussen twee SPSS-sessies door in het Vondelpark kunnen genieten van de maagdelijk witte sneeuw. Die middag tijdens een sneeuwballengevecht overigens ook al, maar 's nachts in een rustig park, gaat dat genieten toch beter. Ik voelde mij in mijn Fjäll Raven-jas bijna een beetje een echte Zweed.
    Door deze sneeuw ben ik mijn mening over de in Oud Zuid in grote getale aanwezige PC-Hoofdstraat-tractoren dan ook serieus aan het bijstellen.

  • 03 Maart 2005 - 18:25

    Dilana:

    En ben je nu voor Zweden of voor Nederland tijdens het songfestival :P
    Maar ik denk dat je niet veel mis hier in Langedijk met de sneeuw, het lijkt net Finland dus zal het bij jou ongeveer hetzelfde zijn!!!

  • 07 Maart 2005 - 11:51

    Robert:

    Peter ouwe, helaashelaas, de dooi is nu toch definitief het land binnengedrongen. Dit weekend was ik in het noorden van het land waar het werkelijk, zo mogelijk, nog fraaier was. Voor meer info over te bezetten gebouwen en de hele discussie over leerrechten is de site van Anne ook erg interessant. Hopelijk heb jij nog wel sneeuw, kun je daar in de omgeving eigenlijk mooi langlaufen en dat soort dingen? Nu ja, nu weer aan het werk!

  • 10 Maart 2005 - 07:46

    Robert:

    Hoe daar? David suggereerde hier gisteren dat het al weer bijna rokjesdag gaat zijn. Dat lijkt me wat overdreven maar koud is het zeker niet meer, helaas. Al everzwijnen gevangen?

  • 10 Maart 2005 - 10:26

    Pieter:

    Hee Peter! Er is op dit moment Milieuraad (Raad van Ministers van Milieu) in Brussel en dat betekend dat ik hier in Den Haag niets te doen heb. De hele afdeling is daar en ik kan dan eens kijken hoe het met de internationale vrienden gesteld is. Best leuk, dat waarbenjij.nu. Ik ben nog niet zo'n ervaren rot als E. en R. (Hee Eric, hoe gaat het met je scriptie... hahaha), maar toch best grappig! Ik kom net uit het warme Paramaribo, naar het koude Uppsala aan gesurft, schone Sache! Nou, Peter, doe nog eens wat intelligent Europa gezwam deze kant op komen, joh. Ik wacht met spanning... Tot de volgende surf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Peter
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 26109

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: