jag pratar svensk! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu jag pratar svensk! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

jag pratar svensk!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

06 Februari 2005 | Zweden, Uppsala

Hoi allemaal,
De afgelopen dagen zijn een nachtmerrie geweest voor mij en alle andere buitenlandse studenten. Het is gaan dooien!
+4 graden voelt hier echt warm aan, dus de muts is even niet meer nodig, maar dooi betekent ook dat alle sneeuw weg is. Snif!

Alle Zweden hebben me beloofd dat het echt nog wel gaat vriezen (en sneeuwen), en dat hoop ik maar, want dit kwakkelweer met wind en regen, daar ben ik niet voor gekomen.
De afgelopen week voelde al een beetje gewoon aan, ik heb daarom al minder 'nieuwe'dingen te vertellen. Wel heb ik gisteren een nieuwe overwinning op mezelf behaald. Bij de nation (of vereniging) waar ik bij ben aangesloten wordt iedere dag koffie gedronken en taart gegeten. Op zaterdag is er echter extra veel taart, wat ook weer extra veel studenten aantrekt. Ik heb gisterochtend vanaf 9 uur taarten gebakken en broodjes gesmeerd met 5 zweden. Het is allemaal vrijwillig, maar erg gezellig en enorm goed voor mn zweeds. Ik heb me de hele morgen kunnen redden en heb mn persoonlijk record zweeds praten aangescherpt tot meer dan vier uur. Uiteraard deden alle Zweden hun best om extra langzaam te praten, maar desondanks ben ik het hele weekend vrolijk.

Ook hebben we besloten in maart een lang weekend naar Lapland (kiruna) te gaan. We zijn in dit geval, een groepje van ongeveer tien mensen met voornamelijk Duitsers, een Oosterrijks meisje, een Tsjech, een Australische en een verdwaalde Finse. We wilden allemaal wel echte winter zien, en hebben ontdekt dat treinkaartjes naar Lapland heel goedkoop zijn (anders wil vast niemand er heen). Kiruna ligt ongeveer 1000 kilometer hiervandaan, en het wordt een lange treinreis, maar ik kijk nu al uit naar metershoge sneeuwduinen en hopelijk een eland hier of daar. Wat we in Kiruna gaan doen is nog een beetje onduidelijk, maar ik geloof dat we niet kunnen ontsnappen aan het ijshotel en hondensleetochten; ik ben benieuws.

Helaas nog steeds geen foto's. Mijn camera-project is voorlopig mislukt, maar hopelijk vind ik snel een acceptabele camera en gaat het snel lukken.
Voor foto's van Uppsala en het studentenhuis waar ik woon kunnen jullie voorlopig kijken op http://home.student.uu.se/liwe0810/uppsala.html

deze fotosite is van een meisje dat ik niet ken, maar ze heeft mooie fotos gemaakt en mijn kamer ziet er precies zo uit als die van haar.

Bedankt voor al jullie berichtjes. Tot snel!

Peter

  • 06 Februari 2005 - 17:53

    Adrie & Wouter:

    Oei, Kiruna

    We denken dat je toch nog maar een dikke winterjas moet kopen!

  • 07 Februari 2005 - 14:49

    Opa En Oma:

    Wat denk je van een rendierhuid? Wel net geslacht en over je blote vel.

  • 08 Februari 2005 - 16:24

    Jef:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt Peter. Dat wordt ook genieten van de lente? op 68 graden NB, boven de poolcirkel. Neem een st/v-errekijker mee!

  • 11 Februari 2005 - 15:56

    Marion:

    Hej,
    Ik zit op dit moment ook in Uppsala en het is erg grappig om te lezen hoe jij alles beleeft, ik herken er wel veel dingen in! Ik baal ook erg van de suffe winter hier!! In november was het echt super, in 1 nacht viel er 20 cm sneeuw, en die bleef 3 weken liggen! Ik blijf ook hopen op wat meer kou. Misschien komen we elkaar hier nog wel eens tegen (de nederlanders zijn nogal schaars hier)! En goed dat je al zweeds praat, ik doe mijn best, maar zit nog steeds op kleuter niveau... Veel plezier in ieder geval!
    Groetje Marion
    p.s. mijn site is marionneke.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Peter
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 26105

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: