over de Zweedse gewoonten en gebruiken - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu over de Zweedse gewoonten en gebruiken - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter Lugtig - WaarBenJij.nu

over de Zweedse gewoonten en gebruiken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Januari 2005 | Zweden, Uppsala

Hejhej

Ten eerste, bedankt voor al jullie reacties en berichtjes. Erg leuk om af en toe wat uit het Hollandse te horen!

Ik heb na een week de zweedse bureaucraten in zoverre overwonnen, dat ik nu internet he op mn kamer. Ha! Ik ben daarom vanaf nu ook vaker online en bovendien zal ik Skype zoveel mogelijk aan hebben (voor iedereen die wil praten).
Het heeft hier inmiddels nog meer gesneeuwd en het is nog steeds koud (-4C), maar geloof het of niet, kou went ook.
Vandaag eerste college gehad, en dat was prima. Goed te volgen en volgens mij sluit het wel enigszins aan bij wat ik in Amsterdam studeer.

Na een week kan ik wat meer vertellen over Zweden en Zweedsen.
Ten eerste heb ik een lichte teleurstelling voor iedereen die smacht naar een langharige blonde viking of vikinga: ze zijn er wel, maar ook hier zijn ze zeldzaam. Ik kan jullie nog niet vertellen of ze er gewoon niet zijn, of misschien alleen hier niet, maar ik zal mn veldonderzoek vervolgen.
Zweden zijn over het algemeen heel erg rustig, beleefd en beschaafd. Iedere auto zal stoppen als je een willekeurige straat oversteekt en een slot op je fiets is meer dan genoeg, zo lijkt het.
In cafes wordt er niet gedrongen om naar de andere kant te komen. Nee, zweden zeggen 10 keer sorry als ze er langs willen, zelfs als dat eigenlijk geen problemen oplevert. Het woord voordringen staat waarschijnlijk niet in het woordenboek, overal wacht iedereen keurig op zn beurt, en vormen zich automatisch rijen.

Geef Zweden echter iets te drinken, en ze gaan helemaal los. Ik heb de indruk dat dat alleen in de weekenden gebeurt, dit was in ieder geval afgelopen weekend zo....
In het studentencomplex waar ik woon, Flogsta genaamd, kennen de Zweden nog een andere manier om eens ongemanierd te doen. Om 22:00 is er de Flogsta schreeuw, waarij mensen hun raam opendoen en hard naar buiten schreeuwen. Er wonen bij mij in de buurt 8000 studenten, en elke dag zijn er wel 100 ofzo die dat doen. Over het hoe en waarom kom ik later nog eens terug.

Over een paar dagen meer; over de vereniging waar ik lid van ben geworden (voor de liefhebbers www.ostgotanation.com), de eerste repetities met mijn nieuwe orkest en meer over het buitenlandse studentenleven.

Peter

  • 27 Januari 2005 - 14:39

    Bram:

    hoi,

    het ziet er naar uit dat je het erg naar je zin hebt. ik wacht met veel plezier op de eerste foto's zodat ik een beetje een indruk kan krijgen hoe het er daar uit ziet.

    groeten bram

  • 28 Januari 2005 - 18:14

    Katinka:

    Hejhej,

    Klinkt allemaal goed Peter. Je regelt nog wel wat mooie mannen voordat Natas en ik komen? Ben benieuwd naar je vakken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Peter
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 26104

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: